Lånaren Arrietty

♥Postat 2011-11-21, 20:07:50 ● Anime 0 Kommentarer


Originaltitel: 借りぐらしのアリエッティ (Karigurashi no Arrietti)
Regi: Hiromasa Yonebayashi
Genre: Animation/Familj/Fantasy
Speltid: 94 min
Utgivningsår: 2010 (2011 Sverige)
Land: Japan
I rollerna: Shida Mirai, Kamiki Ryunosuke, Takeshita Keiko m.fl.
Svenska röster: Oliver Åberg, Ewa Fröling, Cecilia Frode m.fl.

"The Neglected Garden" av Cécile Corbel

Nyligen snubblade jag över den här relativt nya filmen från Studio Ghibli och blev som i extras, eftersom jag tyckt om deras tidigare filmer. Dessutom blev jag ännu gladare när det var en historia som var baserad på barnboken "The Borrowers" av Mary Norton, då jag själv läst den. Trots så mycket förväntningar så blev jag verkligen inte besviken när dessa besannades och filmen levererade. Animationen är underbar, filmen drömsk och musiken är så vacker att jag inte gjort annat än att lyssna på soundtracket efter att jag sett filmen. Den är verkligen ett måste att se om ni ännu inte gjort det.

Handling:
Arrietty är en pytteliten, men säker 14-årig flicka som bor med sin familj under golvplankorna i ett stort hus i utkanten av Tokyo. Som alla andra småfolk bor hon där utan att husets ägare vet om det och håller sig gömd, utom när hon vid vissa tillfällen "lånar" material såsom sockerbitar och andra små ting. Men bara så att det inte märks.

En dag när den 12-åriga pojken Shou flyttar in så upptäcker han henne, och snart uppstår en hemlig vänskap mellan dem. Om deras vänskap upptäcks så kan det driva Arriettys familj ifrån hemmet till de farliga ting utanför.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback