Mulan: Warrior Princess

♥Postat 2011-11-22, 22:30:21 ● Asiatiska filmer 0 Kommentarer

Originaltitel: 花木蘭 (Hua Mulan)
Regi: Jingle Ma, Wei Dong
Genre: Action/Drama/Äventyr/Romantik
Speltid: 114 min
Utgivningsår: 2009
Land: Kina
I rollerna: Zhao Wei, Chen Kun, Jaycee Chan m.fl.

"Passion of Mulan" av Stephanie Sun

Eftersom Disneys Mulan är en av mina favoritfilmer så kunde jag inte annat än att hoppa jämnfota av lycka när jag upptäckte att en riktig version av Mulans historia gjorts. Dock var jag lite skeptisk över det faktum att filmen var kinesisk eftersom mina tidigare erfarenheter av kinesiska filmer har varit allt annat än bra. Jag var dock överraskad när filmen visade sig att vara ett mästerverk i mina ögon och räknas nu som den bästa kinesiska filmen jag sett. Karaktärerna verkligen grep in sig i skinnet på en och bringade fram känslorna fullt ut. Jag grät även, vilket inte händer särskilt ofta.

Handling:
Mulan levde fridfullt med sin far i en liten by i Kina under Beiwei dynastin tills kejsaren bestämde att alla män i byn måste delta i det pågående kriget. Mulan, som är orolig för sin fars hälsa, bestämmer sig för att klä ut sig till man och gå med i armen i sin fars ställe.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback